2 oktober 2023 Vancouver

3 oktober 2023 - Richmond, Canada

Vanochtend, we maken de laatste dingen schoon en gaan “het ding” terug brengen naar de eigenaars, het regent en dat is jammer want we hebben nog een fietstocht gepland staan in Vancouver.  Bij Fraserway aangekomen zijn we niet alleen, wat een massa campers staan hier niet normaal, we worden vriendelijke geholpen, vroeg of we problemen met de camper hadden gehad, ja dat hadden we wel, hij gaf telkens aan dat de remmen moe waren, ach sensor fout, grijze water, ach sensor fout, dat een stoel kapot was, ja jammer, toen hebben wij maar niet gezegd dat het halve service in duizenden stukjes was gevallen, we hadden wel iets te veel km gereden dus dat moesten we bij betalen, helaas geen sensor fout, maar gelukkig viel de schade mee, iets van 40 Canadezen dollars.

We werden met een busje naar ons hotel gebracht, de rest ging door naar het vliegveld, je raad allemaal Nederlanders die klaagde over ja , van alles maar het meest over het weer, eigenlijk hadden wij ook wel mee naar huis gewild, we waren er ook klaar voor, maar helaas.

Aangekomen in het hotel onze reis kleding uit de koffer en wat nu, fietsen zag ze wel klaar staan maar dat had geen nut, het kwam met bakken uit de lucht, ff googelen we pakken de Skytrain naar de stad, zo gezegd zo gedaan. Eerst met de bus en dan naar deSkytrain als beroeps openbaar vervoerders( dus niet) vragen we aan iedereen hoe en wat en we worden overal vriendelijke geholpen, en als we uitstappen volgen we de meute altijd goed.

Skytrain, is een trein die soms heel hoog in de lucht rijd, maar ook diep onder de grond zo aan de oren te voelen, een soort Metro.

Vancouver: de familie Vancouver kwam oorspronkelijk uit Nederland en heet daar Van Couvorden, het schijnt dat Vancouver indirect is vernoemd naar de Drentse plaats Couvorden maar er is weinig Nederlands terug te vinden hier. Heel veel Aziatische mensen wonen hier.

Het regent nog steeds en we lopen tussen gigantische hoge gebouwen, we komen bij een voetbalstadion uit van de Whitecaps FC, nooit van gehoord maar we zien een grootte letter B, daar gaan we naar toe, en een stel vond ons zo vermakelijk, dat ze foto’s wilde maken van ons.

We sjouwen door Vancouver en we zien van alles, we zijn nat en gaan een soort winkel centrum in en daar, ja daar gaat het fout, we dwalen door een mega, mega groot centrum een Mekka voor mensen die van shoppen houden, we lopen door hallen, gaan trappen op en af en komen, ja komen er niet meer uit. “De Hillebilly’s “ zijn verdwaald in een winkelcentrum zo groot als het halve Westland, we belanden op in een van duurste afdelingen van dit shopping gebeuren, Prada, Dior,Louis Vuitton enz,enz. er hangen ook nergens prijskaartjes, we lopen met ons navigatiesysteem in ons een uitgang te zoeken en eindelijk we hebben er een gevonden, het regent nog steeds, we nemen een koffie bij de Starbucks, wat ook zo irritant is overal staan hier de de calorieën achter elk product, niet dat de mens hier naar kijkt, en ik denk krijg allemaal het heen en weer en neemt de koffie met de meeste calorieën van witte chocolade gemaakt, heerlijk.

We gaan op ons gemak terug naar de trein en bus, en naast mij komt een een dame te zitten van Philippines afkomst, en gaat hele verhalen tegen mij vertellen over haar werk bla,bla,bla.

Enzo is deze dag ook weer om, we gaan ergens eten nemen  een heerlijke cocktail als afscheid van een zeer geslaagde,mooie,indrukwekkende vakantie.

Had ergens gelezen dat sommige mensen een koffer erbij moesten kopen voor alles wat ze kocht hadden in Canada, wij niet onze koffers zijn zo goed als leeg, echt waar ( client 21). Nachten hebben we samen gelachen wat ik mijn koffer zou meenemen en zeker niet meer mee terug en het is gelukt op mijn schoenen na anders had ik op mijn blote voeten naar huis moeten gaan.

Ook geen souveniers, vroeger hadden wij daar de grootste lol in om troep voor de kleinkinderen en kinderen te kopen liefst met veel licht en geluid, nu vliegen ze zelf over de wereld en straks nemen ze troep voor ons mee met veel licht en geluid want dan zijn wij oud en seniel, en dan lachen zij het hardst.

Canada, de km die wij reden 3102 km en dat kostte ons benzine €796,47, de voetstappen die wij achter liet zijn niet genoteerd maar dat waren er veel, heel veel, we hebben genoten om door de Rockies te gaan, de kleuren prachten die je ziet, we hebben geklommen en geklauterd,  an de padden afgedwaald, en alles zonder beerspray en bellen, we “ Het Ding” laten klimmen en dalen en soms een rondje extra laten rijden, we hebben over Cambodja lopen zwammen als het koud was, want we hadden nl 2 optie in 2022 Cambodja of Canada, Canada is het geworden Cambodja, zit in de planning maar een ding is zeker WIJ HEBBEN GENOTEN.

Leuk dat jullie met ons mee hebben gereisd ( ik ga jullie allemaal nog terug antwoordenen hopelijk tot volgend jaar, dan gaan we een bakkie doen in Polen bij Justyna( onze schoondochter) haar ouders. We stappen vanmiddag in het vliegtuig en hopen morgenavond weer in Amsterdam te zijn, we vooruit in de tijd 9 uur.

“De Hillebilly’s “

1. Frieda:
    Goeie terug reis
    Jullie hebben een hele mooie gave reis gehad
    Nu naar huis! Ook weer lekker 😘😘
  2. Cliënt 18:
    Welkom thuis.😘
  3. Katja:
    Voorzichtig lekker naar huis 😘
  4. Ingrid:
    Goede en veilige terugreis 😘
    Genoten van jullie mooie verhalen
  5. Han&Hen:
    Safe travels home 🛩️
  6. Ben Van elswijk:
    4 oktober 2023
    Mooi en jammer ik ga de verhalen missen
  7. Ria bakker:
    4 oktober 2023
    goede morgen lekker weer in de poelek welkom thuis