10 september Brno

10 september 2022 - Veverská Bítýška, Tsjechië

Vandaag trekken  we door naar Brno, dit is de tweede stad van Tsjechië  en ligt in de deelstaat Moravië, het heeft de halve nacht geregend, heerlijk dat tikkend geluid op het dak van het “luxe ding”, kan je zo heerlijk slapen. Wel eerst een paar muggen vermoord, en deze hier zijn super groot maar zoemen niet, en zijn gek op Ben, die word gewoon helemaal lek gestoken, maar ik heb spul bij me, zeker niet gebruiken.

De camping waar we nacht hebben door gebracht word ook in de winter gebruikt, de douche/toilet gebouw was heerlijk warm, en over de douche gedeelte niets te klagen, alleen ja het douche gordijn, daar zijn ze hier nog gek op. Nadat het ontbijt was genuttigd en onze teamtaken waren gedaan op weg naar Brno, we konden 3 routes kiezen, een van ong 1uur en. 25 minuten een van 1 uur en 40 minuten en een van meer dan 2 uur, de vraag was welke namen we, de tomstom en Google namen keuze 2 en onze leider in het klassement gelukkig ook. Nu komt het saaie gedeelte, we tufte door allerlei dorpjes met kerken ………de rest kunnen jullie zelf wel invullen. We stopte bij een COOP om wat boodschappen te doen, ze hadden geen eieren tenminste ze spraken geen Engels enzo dus ze ging naar achteren kwam terug en schudde nee.

Maar ik zei iedereen heeft hier zelf kippen, kan ook niet anders, deze mensen hier wonen ruim, grote huizen, met grote tuinen, en bergen hout voor de deur, ze hebben allemaal een groente tuintje en een kippenhok staan, ik begrijp sowieso niet waarom ze in het westen komen werken, er is zat te doen, er staan veel lege, vervallen woningen en het zijn allemaal doe het zelf vers, dus opknappen die hap. Als je niet werkt in Tsjechië krijg je ong 300 euro in de maand en als je een modaal salaris heb is dat rond de 1000 euro, openbaar vervoer is hier goedkoop 4 eurocent voor een half uur met de tram in Praag, dat is spotgoedkoop, maar diesel enzo is hier ook duur. En het platteland zal goedkoper zijn dat de stad, want we wilde een bordje soep nemen in Praag, Goulashsoep dat kostte weer 14 euro.

oké ik dwaal af, we rijden door we slaan x links en dan weer recht en ineens is onze tocht 25 minuten langer, hoe kan dat nu, we volgen weer de binnenwegen, klimmen en dalen en dalen klimmen weer, tolwegen zijn duur, duurder dan de diesel. Het is volgens sommige een mooie route, maar ik vind het niets smalle paadjes onze tomstom geeft telkens aan gevaarlijke route niet geschikt voor campers, maar we rijden gewoon door. We komen weer aan op een normale weg nog 53 km van Brno, eigenlijk zouden we daar om half 12 zijn maar het is half 12 en we moeten nog 53 km. Gerard slaat 20 km voor de camping rechts af, wij rijden door, er staat een bord dat ze met die weg bezig zijn, want dat kunnen hier in Tsjechië ook goed.

Wij komen aan op de camping, maar zeg dit word het niet 30 km van Brno vandaan en fietsen doe je op een soort snelweg waar je 90 mag rijden en het is klimmen en dalen, we wachten de ploegleider maar ff af, en daar komen ze de ploegleider en Ma Boogaard( mijn zus lijkt net mijn moeder in haar doen en laten), er komt een meneer aan met briefjes en schrijft onze nummerplaten op, en wij zeggen o wacht een momentje in het Engels zegt hij in het Nederlands waarom, is dus een Hollander die al ruim 28 jaar hier staat en nu hij met pensioen is het hele zomerseizoen, dit is toch erg, maar goed hij vertelde ons in 15 minuten alles wat we wilde weten.
nadat we gesetteld zijn gaan we met de boot naar Brno, dit is de makkelijkste manier om daar naar toe te gaan, volgens die Hollander.

Dus op naar de boot we kopen een retourtje wat je moet ook nog terug, we zijn 5 pp kwijt voor maar liefst 2 uur voor en heen en weertje. En het werd ook een heen en weertje, in het hoog seizoen is de laatste vaart 21.30 maar nu 17.30, dus zouden we met de bus nog snel naar Brno uitstappen/ instappen en weer terug, dat hebben we dus niet gedaan ijsje gekocht en terug met die schuit. Op de heen reis kregen we een onweersbui over ons heen niet normaal iedereen vluchtte naar beneden en dan sta je daar te hangen en te kijken naar de regen, er zat ook geen gang in die boot.  Geen Brno gezien en wilde nog wel naar die Ossuarium van de St. James. Maar morgen vertrekken we optijd plaatsen de camper centraal en stappen op de fiets om toch naar Brno te reizen voordat we Tsjechië verlaten. Ben gaat zich klaar maken voor de nacht, hij is verrot en ik, ik ga ook heerlijk liggen want voor dat je het weet is het weer 6 uur in de ochtend, en dat word gedoucht enz enz

1. Henk:
    10 september 2022
    👍👍
  2. Cliënt 18:
    11 september 2022
    👍👍
  3. Ben Van elswijk:
    11 september 2022
    Super verhaal weer.vroeger 1968 ook in brno geweest met de voetbal/ naaldwijk supergezellige trip was dat.
    Groetjes
    Ben
  4. Ben en Karin:
    12 september 2022
    Brno is een mooie stad en een stuk rustiger dan Praag.