14 september Boedapest

14 september 2022 - Boedapest, Hongarije

Vanochtend vroeg uit de veren, want we moesten ong 1 uur fietsen om bij de  hop op/hop af bus te komen, we zitten te ontbijten en Gerard komt vertellen dat Ilse niet mee gaat, omdat ze nog steeds beroerd is. Het is nu het 3de jaar dat we met hun op vakantie gaan maar het is ook altijd wat, in Amerika koffer drama, verleden jaar breek ze haar middenbeenvoetje, en nu is ze weer ziek, kan ze natuurlijk allemaal niets aan doen, maar het maakt het niet makkelijk voor iedereen, zeker niet voor Gerard. Goed gaan we met zijn 3en, opeens krijg ik één brainwave, we hebben een ticket voor 24 uur maar maakt niet uit welke 24 uur, dus ik loop naar Ben om het nog even na te vragen, die weet het niet en Gerard heeft gisteren de tickets meegenomen naar de camper. Dus ik daar naar toe, ja hoor maakt niet uit welke dag, dus ik heel enthousiast gaan we morgen als jij ( zus) je nog ff volpropt met allerlei medicijnen en vitaminen, dan kan je morgen misschien mee. Het idee werd niet zo goed aanvaard of kwam niet lekker binnen bij mijn zus,  wel bij Gerard, die vond dit ook een strak en lief plan, dat ik het omgooide zo dat ze toch misschien meekon. Ik kan heus wel aardig zijn, hoor?

Dus plan word om gegooid en gaan met 3en op pad met de fiets, zouden op de terug weg nog ff boodschappen doen, en zetpillen voor haar meenemen, dat helpt beter dan al die troep die je slikt, slecht voor je maag.

Eerste stop, Puskas Arena/park, Puskas schijnt een hele goede belangrijke voetballer en trainer geweest te zijn, mij kan je alles wijs maken opdat gebied, 2 stop  Heldenplein, die staat op het Unescolijstje, strepen gelijk ff weg, het plein is aangelegd in 1896 en vanaf 1932 draagt het deze naam, en daar begint het toch te regen, dikke druppels, drommels nog aan toe, krijg het nog koud ook, we zoeken een koffie tent, die zijn nog niet open, dus schuilen onder de bomen. Het klaart weer een beetje op dus verder op de fiets maar die koffie, daar hadden wel trek in, we zien een Starbucks, en aangezien zus in de camper ligt te liggen en Starbucks niet lekker vind, kunnen wij het er nu van nemen, en het smaakte heerlijk, koffie met caramel en een heerlijke chocolade geval, gelukkig gaat het weer regen als we weer verder gaan. We fietsen toch door wat is Boedapest mooi al die mooie gebouwen, kan overal wel een foto van nemen, Ben vraagt wat doe je met die foto’s dan hoofd waarschijnlijk niets, maar dan heb ik ze toch maar gemaakt. 3de stop Baselik daar moet je kaartjes voor kopen, doen we morgen als zus mee gaat, gaat zie niet mee doen we het als nog morgen. Gerard wil even een souveniertjes winkel in en we huppelen gezellig mee,en het is daar kei druk, en raken aan de praat met Engelse( denk ik) ze wil wat kopen voor kleinkinderen, ziet daar leuke troepjes, haar kleinkinderen zijn 3 en 4, ik zeg leuk moet u doen, maar die man vind het niets, allemaal troepjes, ach ja dat namen wij ook altijd mee, allemaal troepjes, nu zijn ze er te groot voor, jammer.

We lopen door de straten van Boedapest en genieten van alles en iedereen soms blijven we bij bus tourist en staan pikken we gelijk de uitleg mee, bijeen mooi gebouw staat de voordeur open, dus ik neem ff een kijkje, was niet toegestaan only voor gasten. Het weer knapt op en we gaan lekker op een bankje zitten aan de oever van de Donau, volgens mij gaat er daar een lied over dat hij blauw is maar hij is gewoon grijs en grauw. De kettingbrug hangt in de steigers dus die valt af,  aast mij komt denk een Hongaar zitten met blik bier en een peuk, ik zeg er zit nog geen 12 in de klok, maar hij trekt gewoon de halve liter open, zuipschuit.

Boedapest staat volop in de steigers er staan overal grote hijskranen, dus werk is hier zat, ook rijden hier heel veel stekker auto’s, dat hadden wij niet verwacht.

We sjouwen weer door, en weer een deur open en ik zie mensen naar binnen gaan, dus hup ik loop mee, ook hier mocht ik niet naar binnen, was de Belgische ambassade, deur dicht man er voor en als ik nu asiel wilde aanvragen!!??

We gaan heerlijk lunchen, lekker soepie met lekker home made limonade en we sjouwen weer door, Boedapest is een wonderlijke stad, alles loopt, fiets,stept,scooter, bussen, auto kriskras door elkaar, je komt echt ogen en oren te kort, en met regelmaat van de klonk gilt er weer een sirene langs, dat je ff niet weet waar,waar,waar,

In de middag besluiten we weer om terug te gaan naar de campers, over de stoep, grote weg, fietspad rammelen we door de stad heen, staan bij een stoplicht, hoor ik gaat het nog, ik word ineens zo moe(Corona),  val zowat in slaap voor het stoplicht, ben blij dat we eindelijk bij de camper zijn, ruim nog wat rommel op, Ben zeg kom je zo buiten zitten, 2 uur verder, kom ik buiten zitten, ik was op, dat had ik vroeger nooit, maar sinds die …Corona, ik zeg maar zo mij teamtaak heeft mij 2 uur rust geven.

Voor wie nog nooit in Boedapest is geweest, en van oude troep houdt, ik zeg gaan,  net als Praag en Wenen.

1. Nel Ebeling:
    14 september 2022
    Heerlijk lezen weer
  2. Henk:
    15 september 2022
    Puskas zat bij Real Madrid, Cor Moelijn heeft nog tegen hem gevoetbald in the old days.
  3. Tanja:
    16 september 2022
    Wat schrijf je toch leuk!! Echt, ik lach me rot!!! Of ikerbin ben!!!
    Ik zeg....vooral doorgaan!!!!!!
  4. Esther:
    16 september 2022
    Boedapest en Wenen . Twee steden met prachtige herinneringen. Praag saat nog op mijn wensenlijstje.
    Heerlijk al je verhalen te mogen lezen. Xxx