15 september Boedapest

15 september 2022 - Boedapest, Hongarije

Vandaag dus de hop op/hop af bus naar Boeda en Pest, Ilse gaat niet mee, die kan zich nog niet herpakken en blijft in de camper, wij pakken de fietsen en gaan op stap, we fietsen net zo makkelijk door Boedapest of dat we van de Poelluk naar de De Heul of Naalluk crossen. We parkeren de fietsen bij de Baselik en stappen daar op de bus, het regent een beetje maar we besluiten toch boven te gaan zitten, zo zie je tenslotte het meest. En we hopen op en af door de stad, en ik blijf er bij wat is Boedapest mooi, er word van alles verteld in het Nederlands, maar goed gaat het ene oor in en het andere oor uit, je krijgt zoveel informatie, dat je het niet allemaal kan onthouden. De zon gaat schijnen, het word druk boven in de open bus, ineens wil iedereen boven zitten, die met de bus mee hopt. We rijden eerst door Pest en de stad word steeds drukker, overal komen de mensen uit huis om te shoppen of te werken. Ze lopen zelfs al met grote flessen bier, kom op het is pas 09h15, de Engels man achter mij vind het ook een schande. We zien het Hongaarse parlement gebouw, Burcht van Boeda, vissersbastion,Sint stefanusbasiliek, kettingbrug( die is wel verpakt, word nl gerestaureerd), Heldenplein, Matthias kerk,Gellert Thermal Bath, de grote Synagoge( de grootste stad in Amsterdam van Europa dan), New York café, de Hongaarse staatopera( deze is mooier dan in Wenen) eigenlijk te veel, Boedapest moet je gewoon in een week doen en niet in 2,5 dag. We besluiten een bakkie te nemen, maar weer bij de Starbucks, lekkere koffie hebben ze daar. Daarna gaan we eerst de St Stefanusbaseliek in, in de rij voor een kaartje te kopen, ons oudje( Ben) krijgt korting, senioren korting, altijd gebruiken. De basiliek is schitterend het orgel speelt, daar zit een stevig geluid in. We stappen weer op de bus om  naar de haven te gaan, bij halte 2 stappen we uit, Ben doet net of hij een gids is en volgen hem nog meer mensen naar de haven, opstappen op pier 6, helaas weet Ben de weg niet en lopen we verkeerd, we moeten de andere kant uit, de mensen die Ben ook volgde zijn niet blij, die redde de boot niet meer om 12h00, en wij ook maar net. Boven is alles vol, dus maar bij de deur hangen voor de foto’s en naderhand gaan we naar het achterdek, heerlijk in de diesel lucht zitten, we varen een uur over de Donau, die nog steeds niet blauw is. Vanaf het water heb je een mooi zicht op Visserbastion wat gemaakt is van witte natuursteen, maar ook de gele brug, Frans ontwerp.

we gaan de boot af en lopen naar opstap plaats 13, bij een bijzonder café, een Parijs cafe, helaas kan je daar niet zomaar naar binnen gaan we doen nog een half rondje en gaan dan wat eten, het is tenslotte al 15h00, we besluiten om af te rekenen en naar de camper te fietsen, het word nl steeds donkerde buiten en we moeten toch nog z’n 10 km fietsen,  is schoen zijn we voor de bui binnen, vergeet het maar, het gaat ineens waaien, donderen en bliksemen, we vluchten de eettent maar weer in en besluiten nog maar een bakkie te nemen om de bui af te wachten, ik kan jullie vertellen het werd niet meer droog en ging ook nog hagelen, noodweer in Boedapest. Het word wat minder en lopen naar de fietsen, waar de volgende plensbui over ons heen daalt, het water kan niet meer weg, iedereen rent,loopt door elkaar heen, wij staan onder een afdakje, overal horen we gillende sirenes, we moeten nog steeds 10 km fietsen, het word weer wat droger, regen cape aan en gaan, het is een grote chaos, verkeerslichten doen het niet meer, overal opstoppingen, getoeter, sirenes en daar proberen wij door heen te fietsen over stoepen, langs de auto’s en het gaat weer keihard regen, we proberen nog te schuilen maar het heb geen nut meer we zijn toch al nat, het water loopt zo uit onze schoenen, we rijden door plassen die zijn nog groter dan het Prinsenbos, en dan is ineens onze leider van de kop ploeg verdwenen, niet meer voor,links of rechts van ons, Ben moest stoppen voor het stoplicht, Gerard was er al door en ik redde net, dus ik stopte maar Gerard niet die bleef op kop en niet bij zijn peloton en ja toen dacht ik dat ik Gerard nog volgde in de verte maar dat was iemand die niet bij onze ploeg hoorde en dan sta je daar in de regen zonder leider, dan neem we het stokje maar over, we moesten ff zoeken maar we kwamen gelukkig zeiknat aan bij de camper, echt niets was meer droog, gelijk de fietsen maar op het achterdek vast gezet, want morgen vertrekken we uit Boedapest, we gaan langzaam weer op huis aan. Ilse had gelukkig de was er afgehaald, die was droog, het schijnt dat ze ook aan de luifel van hun camper heb moeten hangen want hier is er windhoos over de camping gegaan, wij zijn luien kamperdes, bij ons staat de luifel zelfde uit, en Ben had vanochtend de stoelen al netjes ingeklapt( teamtaak) morgen moeten we aardig wat km rijden iets van 370, morgen gaan we Oostenrijk weer in naar Graz

1. Nel Ebeling:
    15 september 2022
    Jeetje wat jammer van het noodweer
  2. Tanja:
    16 september 2022
    Wat n verhaal......jullie maken wat mee!! En ja, Boedapest is echt de moeite waard!!
    Praag en Wenen nooit geweest, maar dank voor de tip!