6 september Theresienstadt en door naar Praag

6 september 2022 - Praag, Tsjechië

Wij waren weer vroeg uit de veren, we zouden op tijd vertrekken, we hadden tickets geboekt voor Theresienstadt en werden daar om half elf verwacht. Dus het “luxe ding” klaar gemaakt voor de tocht. Maar eerst genieten van de geluiden van de vogels en ik zie de eekhoorntjes spelen in de bomen, altijd een grappig gezicht. Om half 9 starten we de motoren en gaan op weg naar Tsjechië, als echte campenaars verlaten we de hoofdweg en gaan over de binnen wegen, dan hoef je geen tol te betalen, je rijdt natuurlijk wel een stuk om en met de huidige diesel prijs weet ik niet wat slimmer is, de makkelijkste weg van A naar B, of de smalle binnen wegen, met veel op om houdt, optrekken,remmen,klimmen en dalen. Je ziet wel wat meer en zo tuffen we Tsjechië binnen, ook hier geen stikstof probleem, veel landbouw, ook de huizen zijn hier gepleisterd met spachtelputz, alleen niet van die lieve kleurtjes, hier is in de mode grijs/bruin, ook staan er nog genoeg opknappertjes, huizen bedoel ik. We raken Zwager en Zus kwijt bij een stoplicht en nemen nu de A naar B route naar Theresienstadt, we komen elkaar daar weer tegen op de parkeerplaats.

Theresienstadt is een vestingstad en ligt aan de oever van de Eger, deze stad werd in de tweede Wereldoorlog tot concentratiekamp en getto veranderd, was vooral een doorgangskamp voor Joden. Van 1941 tot April 1945 werden er 139.677 Joden hier naar toe gedeporteerd uit Nederland 5.000. Ook als je hier loopt is het verschrikkelijk wat het Duitse Rijk ooit voor elkaar heb gekregen, hier hebben ook heel veel kinderen geleden, er hangen heel veel tekeningen van hun.  We lopen door de barakken en ineens vallen er schoten, we schrikken ons rot, er loopt hier een school kinderen en die krijgen waarschijnlijk geschiedenis les. Nadat we eerst het ene deel hebben bezocht nemen we even pauze en gaan bij de camper wat eten, ook hier zijn scholen aanwezig maar dit is de nederlandsche jeugd op kamp, maak een praatje, ze vinden het heel indrukwekkend.

In de middag pakken we deel 2, maar je word er droevig van, ook omdat je weet dat, dat er weinig veranderd is, om een uur of 3 gaan we de zon in en lopen op ons gemak terug naar de camper, met in gedachten dit mag nooit meer.

We trekken door naar Praag, maar eerst moeten we ons “ luxe ding” eten geven, anders gaat ie problemen geven en waarschijnlijk in staking, we vinden een tankstation, dat scheelt zowat 25 eurocent op een liter, dat het goedkoper is dan in Duitsland. Om Praag binnen te rijden heb je veel geduld nodig, we zijn nl niet de enige,bover de laatste 5 km doen we toch zowat wel ruim een half uur volgens de TomTom maar 3 minuten, iets gaat er fout.

We vinden een camping, de beheerder is 82, ze hebben wel WiFi maar hij is old skool en schrijft nog alles op, het is een veldje van niets en we staan tussen de appelbomen af en toe valt er een naar beneden, morgen gaan we Praag in, Zus en Zwager zijn met hun beauty slaapje bezig, die lagen al om half negen.

1. Patricia Van Ooyen:
    7 september 2022
    Geen woorden voor mooi geschreven
  2. Tanja Zuiderwijk:
    7 september 2022
    Net of we erbij zijn....zo leuk en vertellend geschreven! Super, en nog leerzaam ook!
  3. Esther:
    7 september 2022
    Wat zijn jullie weer met een groot avontuur bezig. Ik zie alles in plaatjes voor me.
    De taken, de lol , fietsen ! Leuk jullie zo te kunnen volgen.
    Veel plezier met de volgende avonturen.
    Knuffel Es Xxx
  4. Henk: