9 september op naar Dolni Morava ong 205 km rijden

9 september 2022 - Dolní Morava, Tsjechië

We verlaten Praag, we hebben nog wel niet alles gezien, maar misschien kunnen we x een weekendje terug als Praag in kerst sfeer is heb er mooie foto’s van gezien.

Praag heeft een heel groot ondergronds tunnel stelsel, speciaal voor het verkeer om snel van A naar B te rijden, ik hou niet van die tunnels maar goed het is niet anders, we slaan x rechts af om de tunnel uit gegaan, maar gaan dan weer links om de andere kant uit te gaan door die zelfde tunnel, het lijkt wel een soort labyrint. Gerard en Ilse zijn we al bij het eerste stoplicht kwijt, dus we kuieren door om zoek naar de Skybridge, want die hadden we gereserveerd.

We rijden door het Tsjechië landschap, veel landbouw hier, vraag Ben wat ze hier verbouwen, antwoord onkruid, ik zeg dacht het niet staat allemaal in mooie padjes, hij weet het niet, dat is nu een tuinder!!!??. Ik weet ook niet wat het is maar als de zon er op schijnt lijken de dauw druppels wel kleine diamantjes, dat is toch een grappig gezicht. We tuffen verder hier en daar een verlaten boerderij of fabriek, o hier kan je mooie Urbex foto’s maken, zeg ik. Ben zegt het is allemaal leeg en vervallen, dat is Urbex en we tuffen verder. Google en de Tomstom zijn het soms niet met elkaar eens maar Google praat wel met mij, dat is wel prettig. We gaan Google volgen dat is nl korter bij, helaas gaan we van de snelweg af, en rijden nu op wegen waar je 90 tig mag rijden maar 50 tig is ook hard zat, ik vind het niets dan weer klimmen, dan weer dalen, mijn oren vinden dit niet prettig vooral mijn rechter oor waar die tumor zit blijft zeuren. De wegen zijn smal en ik denk zet mijn helm de volgende x wel op, Ben stuurt altijd zo in het kantje en wel mijn kantje,of ik hem niet vertrouw, natuurlijk wel maar ga een beetje in het midden rijden.

We rijden door dorpjes en overal staat wel een kerk(je) maar geen begraafplaats, ik kan ze niet vinden en dan in eens zie ik er een, o en die zijn net vrolijk als in Polen, volop bloemen, kruizen enz.

We tuffen door, in de verte zie ik in eens de brug, en mijn knieën gaan knikken, krijg een vreemd gevoel in mijn buik, o ik denk dat ik niet meer durf, ja zeg Ben dan moet ik maar alleen, kost wel 88 euro voor ons 2en, dus ik moet. We komen aan bij de parkeerplaats van de Skybridge, maar wij mogen daar niet staan campers op een apart veld, waar een bord staat verboden voor campers, oké deze logica. Wachten op zus en zwager, die hebben nl de tickets, met zus gaat het al weer iets beter.

We lopen ong 2 km steil omhoog( knie vind dit niet fijn) en gaan dan met een stoeltjes lift omhoog, raken in paniek trekken de stang naar beneden, en Gerard zeg dag zonnebril, het rek raakt de klep van zijn pet en daar gaat zijn bril, oei, maar gelukkig zien de mannen het ook en halen zijn bril en zonneklep van fototoestel op, en als we weer terug komen kan hij het ophalen, aan gekomen boven krijgen we de stang niet omhoog, blijkt Gerard zijn voeten er op te houden. We gaan eerst de sky Walk/ hemelwandeling hoogte 1 116 mgr boven de zeespiegel, de Sky walk is zelf 55 mrt hoog, de lengte van de houten brug 710 mrt. Ik loop wel in het midden maar je kan heel ver kijken als je boven staat, ben wel uit mijn comfort zone gegaan er is een soort net waar je op kan staan, Ben heeft het gefilmd. We gaan weer naar beneden en lopen de door naar de Sky Bridge/ Hemelbrug 721, de langste voetgangersbrug ter wereld, hij is dus 721 lang en je loopt 95 mrt boven een diep bergdal. Dit is zo niet mijn ding maar wie A zegt doet ook B zeggen en ik ga, het eerste stuk valt nog wel mee maar dan gaat het piepen en bewegen en mensen gaan stil staan op hun knieën zitten, doet aub normaal, Ben loopt achter mij en zegt dat het goed gaat, dus ik loop stevig door vind ik zelf, voorlopig geen hangbruggen meer voor mij.

We wilde in eerste instantie lopend terug gaan maar dat is meer dan een uur naar beneden lopen en omdat zus nog niet lekker is pakken we maar weer die kabelbaan eenmaal beneden kon Gerard zijn spullen halen en konden we nog 2 km naar de auto lopen naar beneden.

Een overnachting plek hadden we snel gevonden, en deze camping loopt echt vol in de loop van de avond, het regent nu maar we hadden vandaag stralend mooi weer.

Ik duw met mijn dikke reed( volgens Ben) de schuifdeur van de badkamer eruit en krijg het er niet meer in, zeg ff de schroefjes los draaien dan kunnen we het rails je erop zetten, wil mijn torkschroevendraaier  pakken heb ik een vlammenwerper ingepakt dus naar Gerard, die komt met zijn gereedschapskist aan en het klusje is gepiept, dank je wel Geer.

Kreeg vanochtend een app je van onze kleindochter, helaas weer gezakt voor haar scooter rijbewijs, ze wil nu niet meer maar ze moet, en van Magda( vriendin), wij hebben elkaar al minimaal 3 maanden niet gezien die zijn van af juli al door Zweden aan het trekken, dat ze de kleur van mijn haar zo leuk vind😜. Het regent hier nu ik kruip lekker onder de dekens en ga van mijn teamtaak genieten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bertie Van den Eijnden:
    9 september 2022
    Ik zou het niet durven, die brug. Geweldig dat je het gedaan hebt
  2. Kaatje Tippel:
    9 september 2022
    Dit is echt genieten, wat een mooie vakantie. Geniet ervan en tot morgen.
  3. Tineke de Man:
    Hoi Karin en Ben
    Wat is het toch genieten van de verhalen die jullie beleven, echt er gaat een schrijver ster of een onderwijzeres aan jou verloren met al die informatie en de humor wij genieten er enorm van het is net of wij erbij zijn .
    Wij kijken weer uit naar morgen
    Welterusten Mat en 10
  4. Ben en Karin:
    12 september 2022
    Ik zie mij zelf al staan voor de klas🙈 denk niet dat ik een leuke juf zou zijn.
  5. Nel Ebeling:
    10 september 2022
    We genieten weer van jullie avontuur enge brug hoor