29-4-2025 Banja Luka de stad in dag 9

29 april 2025 - Rekavice, Bosnië en Herzegovina

Na ons ochtend ritueel gaan we de stad, we zeggen de Hollanders naast ons gedag, die gaan ook naar Albanië,dus wie weet komen we elkaar nog x tegen, aangezien wij geen KM hadden getankt kregen we van hun 2,50 km om met de bus naar de stad te gaan, we kregen zelfs nog geld terug van de buschauffeur omgerekend €1,35 pp om naar de stad te gaan ong een half uurtje rijden  en ze gaan om het half uur, dus iets voor tienen liepen we de weg op naar de bushalte, nou ja bushalte verroest hokje, waar je niet droog staat als het regent, en ook de bustijden waren nergens te vinden, maar goed de bus kwam toch even over 10 uur aangehobbeld, en deze brengt ons midden in het centrum, wij wisten natuurlijk niet waar het centrum was, want dat staat ook nergens aangeven, Ben zegt waar iedereen uitstapt, stappen wij ook uit, zo gezegd zo gedaan, nog even naar het busnr gekeken, want dat nr hebben we ook nodig voor op de terugweg.

Banja Luka is de tweede stad van Bosnië en ligt aan de rivier de Vrbas, daar ligt ook onze CC aan, op zich geen grote centrum, maar de mensen zijn hier wel anders dan op het platteland, dat kan je wel merken. Had natuurlijk weer een lijst gemaakt met wat te doen in Banja Luka, eerst gingen we geld pinnen, hoeveel KM zouden we uit de muur halen, we deden 200KM, we blijven toch nog een paar dagen in Bosnië en met de stadsgids gingen we opzoek naar de items op het lijstje. En zo kuierde wij door Banja Luka 

Christus de Verlosser-kathedraal, een van de belangrijkste orthodoxe kerken, deze kathedraal werd herbouwd in 1993-2004 tijdens de 2 wereldoorlog werd het verwoest, maar het is een replica verbouwd, wat we hebben kunnen zien was schitterend, maar het grootste gedeelte is dicht, kwamen busladingen jeugd aan, die kochten allemaal een kruisje, ik wilde er ook graag een voor in onze toilet, maar helaas, de non kon niet wisselen en ik had niet kleiner 50KM, jammer.

Op naar de Ferhat Pasha Moskee maar die ging om half 12 dicht, er zaten wel bedelaars maar daar waren we niet opzoek naar.

Kastel Fortress, maar ook daar werden wij niet echt vrolijk, een poging om er iets leuks van te maken is niet gelukt, ze waren overal het gras aan het maaien en de bootjes die er horen te liggen om over de rivier te varen waren er ook niet, denk nog te vroeg in het seizoen.

We besluiten wat te eten en ja het word een soort specialiteit uit Bosnië, was goed te doen maar mega veel, we lopen nog even door een markthal, lopen nog een supermarkt in, Ben haalt een heerlijk soft ijsje en we besluiten weer terug te gaan naar de camper, het is heerlijk weer, we draaien de luifel uit, nem wat te drinken en gaan in kwijl stand liggen en de geluiden van het leven hier brengen ons even naar dromenland.

Centrum Banja LukaDit boek kust iedereen,waarom geen flauw ideeIngang KasteelKasteel rand en MoskeeSpecialiteit van BosniëSoft ijsje
 

wilde nog ff zeggen dat het gisteren lukte om de 2 vlog op YouTube te zetten

Foto’s

1 Reactie

  1. Ria Bakker:
    30 april 2025
    lekker regenboog ijsje ben