28 september 2023 Op de fiets door Victoria

29 september 2023 - View Royal, Canada

Vandaag een rustige dag voor het ding, dat heeft al vele km in de banden zitten, we gaan fietsen maar eerst met de bus naar de stad en een overstap maken naar de haven want daar zitten de bedrijven die de fietsen verhuren. Het weer  is koud en grijs als we opstap gaan, maar er was goed weer voorspeld, dus we gaan, onze eerste stop is bij de brandweerkazerne, Ben maakt daar foto’s voor Harry( zijn zwager) en we maken een praatje met een brandweerman, die super trots is op zijn auto’s, hij gaat over een dag of 14 op vakantie toe Europa, Engeland, Frankrijk en Spanje doet hij, hij reist met de de trein door Europa, nee Holland doen ze niet aan eigenlijk geen ene Canadees, Holland is te duur.

Het vervoer met de bussen loopt strak en voor het weten staan we te bibberen in de haven, waar nog geen ene fiets bedrijf open is, we bellen duurt ong. nog 20 minuten, oké wij wachten wel, een Canadees heeft geen haast. Wij besluiten een bakkie te gaan doen, zo gezegd zo gedaan. Heerlijk warm zitten we hier, ik zie dat het hok van de fietsen open gaat, dus wij erop af. Na een heel verhaal, er is net een cruiseschip aangekomen en daar wachten ze op, en het weer was ook niet zo aanlokkelijk. Maak niet uit, helm op en we gaan, de man heeft ons een route kaart gegeven dus we kunnen niet verdwalen, Beacon Hill park, dit is het kroonjuweel van Victoria, maar wij vinden het een aangelegd park, mooi maar kroonjuweel…..

Daarna gaan we downtown/de oude stad, kijk hier word ik vrolijk van, al die mooie huizen in verschillende kleuren, zijn gebouwd eind 19e eeuw ten tijden van de Gold Rush, huizen allemaal van hout, en hebben mooie veranda’s en liefelijk tierelantijnen als omlijstingen, als hier brand uitbreekt, is er geen houwen meer aan. Nieuwe huizen worden/moeten in de zelfde stijl gebouwd worden.

We bezoeken het parlementsgebouw van Brits Columbia, hier mag je gewoon gratis naar binnen, oké je word wel gecontroleerd maar voor de rest kan je daar gewoon rondlopen, natuurlijk niet overal, er hangen gangen met foto’s van oude mannen en met foto’s van het hele parlement, ja dat zegt ons natuurlijk niets. Maar de glas in lood ramen zijn geweldig, er is een speciaal raam voor de koningin Elizabeth, zij heeft ook een speciale vlag en die hangt alleen uit als zij in Canada is, dat zal niet meer gebeuren maar goed dat weten ze hier misschien nog niet. De ceremoniële ingang is gesloten voor het laatst gebruikt in 1983, wat een onzin ook z’n mooie deur en trap en dan dicht houden. Maar eerlijk is eerlijk het is een mooi gebouw.

We fietsen door Douglasstreet of road, hier staan ook plaatjes van gebouwen, maar er is hier ook veel armoede, heel veel zwervers, niet normaal. We fietsen door naar Chinatown, dit is de oudste Chinatown in Canada en dateert van 1858, het is niet groot maar gezellig om door heen te lopen, je kijkt je ogen uit.

Ik had een kerk gespot, dus een stukje om, dit was de Christ Church Cathedral, ja niet wat we gewend zijn maar ik heb een kaarsje opkunnen steken voor de mensen die niet meer onderons zijn.

Daarna fietsen we door Fisherman’s Wharf Park, dit is een bont geheel van woonboten, restaurantjes door elkaar en erg geliefd, want het was er erg druk, was net een bus met  vals wimpers en opgespoten lippen gedropt, en wij waren het zat, fiets terug brengen en naar ons ding gaan. Maar ja bus 2 hadden we zo, maar toen……. daar is 14 hup in de bus en  vragen of dit de goede was, nee dus , 3 x links 5x recht 3x oversteken en daar moesten we opstappen, oké ik 2x door mijn vissen kom en ik weet het niet meer, lopen, lopen, lopen maar geen bushalte via, ja ik kom er echt vooruit, het navigatiesysteem op de telefoon zijn we bij bus 14 aangekomen en dat ging ook niet echt makkelijk. De bus zat vol met pubers en als er 3 uitgingen mochten er 5 bij de volgende bus halte bij. Maar we hebben het gered we hebben ons ding gevonden, waar moesten de “ de Hillebilly’s “ anders slapen.

Beacon Hill ParkParlement gebouwGlas in lood raam  Parlement gebouwchina townsChina TownChina TownChrist Church CathedralAltaarFisherman’s WharfWoonbootLikkie verf nodigPannenkoek met heel veel suiker in “het ding”

1. Ben Van elswijk:
    29 september 2023
    Mooi verhaal weer en leuke foto,s, ik vind het knap Karin dat je steeds zo,n spannend verhaal heb.het is net of je er zelf ook bent. Veel pleziet jullie
  2. Ria bakker:
    29 september 2023
    weer genoten lees ik
  3. Frieda:
    1 oktober 2023
    Het was weer een gezellige dag 😘