27 juni Potsdam.

27 juni 2021 - Lübbenau, Duitsland

Na een zeer vermoeiende nacht ( ging dood, wilde naar huis, weer op de chauffeurs stoel gezeten) had de Kok een lekker ontbijt klaar gemaakt, na het ontbijt ruimde het kamermeisje de camper op en konden wij op de fietsen op weg. Reisleider Gerard ging voorop en wij volgende hem trouw, maar namen ook weleens zelf beslissingen.

Onze eerste stop Schloss Sanssouci, een van de bekendste paleizen van Potsdam, Frederik Willem 2 liet het naar Frans voorbeeld bouwen in 1745 werd de eerste steen gelegd en twee jaar later was het klaar. Het slot heet vertaald “Vrij van Zorgen”( denk dat ik daar vanavond maar gaat slapen).

wij zijn helaas niet naar binnen gegaan om de pracht en praal te bezichtigen, Duitser zijn nog al bang voor Corona, en je moet allerlei toeters en bellen laten rinkelen om ergens naar binnen te gaan.

De tuin is echt schitterend er is een Franse “Lustgarten” bij de Orangerie en een Hollandse tuin met molen. Na al dat pracht en praal stapte weer op de fiets naar de Brandenburger toren, daar genieten we van een heerlijke bakkie. Na wat foto’s stappen we weer op de fiets, op elke hoek van de straat is er wel iets te bezichtigen. Het Hollandisches Viertel zijn we ook even gaan bezoeken, tussen 1733 en 1742 is deze wijk gebouwd voor de eerste Hollandse Arbeiders toen deze wijk bestaat uit 134 huizen met rode baksteen en mooie punt/klok gevels.  Je kijk naar huizen in jugendstil stijl en ik waan mezelf even terug in de tijd, Oost Duitsland, alleen op de films zijn de huizen grauw/grijs en dat is nu niet meer zijn opgeknapt of zitten vol met graffiti, zo zonde. Hier en daar een foto stop niet meer met de camera maar met de mobiel, anders zijn we volgende week nog hier. We gaan door een Russische wijk en stoppen bij Alexander Nevski-kapel ( dit is de oudste Russisch Orthodoxe kerk in West Europa gebouwd in 1826-1829)hier komt het fototoestel weer naar voren, er word ook een orthodoxe dienst gehouden, we luisteren mee, Gerard vertaald, dit schrijven we maar niet op. Door naar de Belvedere op de Pfingstberg, werd gebouwd 1847-1852 in op dracht van Frederik-Willem IV van Pruisen, ook weer wonderschon. We fietsen weer verder lang de Jungfernsee, het is warm, mensen vermaken zich hier op en in het water. En ik droom weer verder op de fiets, ziet mooie dames en heren in de Gouden Eeuw lopen, wat zullen die genoten hebben hier er zijn veel hoekjes om ondeugden dingen te doen, die ze alleen maar toen deden.

We gaan weer verder over de Glienicke Brucke en dan zijn we ineens in Potsdam Berlijn over weer een ander bruggetje( die we natuurlijk weer eens niet zagen en dan midden op een soort kruispunt staan we met zijn 4en de kaart te lezen) terug langs ander water weer een grote brug over en zijn we weer in Potsdam Brandenburg, daar gaan we wat eten en rijden dan weer naar onze camper, fietsen erop en naar een andere slaapplaats waar we stroom en stromend water hebben. We zitten in oranje TShirt( Ben, Gerard en ik ) de heren kijken voetbal maar ik begrijp we staan 1-0 achter, het is echt stil aan de overkant.

Ik  zeg wie nog nooit in Potsdam is geweest en het leuk vind om terug te gaan in de tijd, eigenlijk heb je aan een dag niet genoeg en zeker niet in de Corona tijd. Maar het is echt de moeite waard.

1. Ben van elswijk:
    27 juni 2021
    Met plezier gelezen
  2. W.Lagerweij:
    27 juni 2021
    Karin weer gezellig babbel verhaal. Kijk uit naar de volgende stop.