11 september Brno- Wenen

11 september 2022 - Wenen, Oostenrijk

Aangezien we gisteren met de kippen op stok zijn gegaan, zagen we vanochtend Tsjechië ontwaken, dus zeg maar lekker vroeg eruit. Eerst maar het bad ritueel, een munt om te douche en je ziet de minuten weg tikken 5 minuten en klaar moet je zijn, had ik vroeger moeten hebben toen alle kinderen nog thuis woonde. Zelf vind ik het ook wel lekker om gewoon een tijd je niets te staan onder de douche, maar dat kan niet hier. Tandenpoetsen op deze camping kreeg toch wel even een momentje Theresienstadt, allemaal wasbakken  op een rij en dan  tegen over elkaar, aangezien ik alleen was kon ik ze allemaal gebruiken. Invalide mensen konden hier eindelijk naar de wc, dit was de eerste camping die ik tegen kwam.

Half 9 zouden we vertrekken, team B zat al in de start blokken maar team G was nog niet klaar, de teamtaken zijn daar niet evenredig verdeeld, bij team G mag je altijd wel 15 minuten bij optellen.

Op naar Brno, parkeerplek bij Albert geplaatst, dat is een supermarkt, konden we mooi staan, even boodschappen doen,fietsen eraf en gaan naar die binnenstad. Op naar die knekels, de kerk werd verbouwd maar de knekel put was open, het was fascinerend om te zien, maar echt spectaculair, nee, binnen een kwartier sta je weer buiten, er liggen wel z’n beetje 50.000 duizend botten en het is 1 na de grootste Ossuarium van Europa, er word daar ook nog een kerkdienst gehouden, goede akoestiek, denk ik.

Het is raar weer, het ene moment is warm en het andere moment komt het met bakken uit de hemel, zelfs af en toe met een donder klap.

We besluiten om een bakkie te gaan doen, dat lukt, ,te iets lekker er bij, dat lukt ook, we zitten tegen over de  Astrologische klok, het is een raar ding, een moderne zwarte pilaar en 11h00 valt er een glazen bol uit die mensen proberen op te vangen, wij waren te laat.

We gaan verder met de tour Brno, en gaan naar de Kathedraal van St.Peter en St.Paul, de torens zijn 84 mrt hoog en we besluiten om die te beklimmen, Gerard niet en Ilse blijft trouw bij hem, en wij gaan klauteren, Ben vond het geen goed idee ivm knie, maar ik ben eigenwijs, een klein beetje. Boven heb je een schitterend uitzicht over Brno en gelukkig scheen het zonnetje ook nog een beetje. Er was ook nog een tentoonstelling wat het bisdom bij elkaar had gespaard aan kerkelijke attributen daar mochten we geen foto’s maken, ik stapte binnen en de camera’s gingen aan, Ben zeg doet het niet want ik luister eigenlijk nooit, maar nu maar wel.

In de kerk maakte we ook nog een communie mee en de bedelaars voor de kerk kregen eten van de nonnen. We besluiten om langzaam naar de campers terug te gaan, en daar wat te eten en dan door te stomen naar Wenen, alleen waar stonden ze ook alweer, via Google de campers teruggevonden, alleen de gids kon het niet zo goed terug vinden, de rij route, er stonden 3 personen met Google aan en we bleven rondjes rijden, en toen gooide de hemel ook nog even zijn poorten open en was het met de pret gauw gedaan, koud,regen en geen camper, schuilen onder een afdakje van 10 cm maar oké, eenmaal bij de camper scheen de zon weer.

Op naar Wenen, en Oostenrijk is ook mooi, ook rijden we door landschappen van lappendekens, ook veel landbouw, de camping ligt aan de andere kant van Wenen, dus we kruizen door de hele stad door, de campers staan nog niet goed of wel of het begint te regen en te onweren, we zouden gaan uiteten, maar het werd weer een camper maaltijd, morgen dan maar weer.

Vandaag 9-11 op 2001 stond even heel de wereld stil, en Engeland heeft al 2 dagen een koning Charles III, en wij zitten in Wenen en willen morgen gaan kijken hoe ooit keizerin Sissi leefde.

1. Cisca:
    11 september 2022
    Wel foto's maken van hoe sissi leefde top weer
  2. Henk:
    Dan het antwoord op de vraag: Leefde Sissie eigenlijk wel?😜
  3. Ben en Karin:
    12 september 2022
    Henk, volgens de geschiedenis is ze vermoord op 10 september 1898 en begraven 17 september 1898 samen met Frans Jozef en Rudolf (zoon), maar de legende Sissi die leeft nog, en Wenen teert nog steeds op haar.
  4. Ria bakker:
    12 september 2022
    super allemaal Karin camera in de aanslag in wenen staan de mooiste levende standbeelden
  5. Ben en Karin:
    Hoi Ria, we kwamen ogen te kort in Wenen