12 september Wenen

12 september 2022 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag staat Wenen op het program, het is nog vroeg en het is best frisjes, als ontbijt hebben we dit x flensjes met aardbeien jam, mmm lekker hoor. Teamtaken gedaan, fietsen staan klaar,  Gerard moest alleen nog even naar de toilet,  u we het daar toch over hebben, ik had ook een probleem, probleem 726, ik kon niet naar de toilet, maar ja eens moet je toch, ik strategies in de loopstal kijken welke toilet ik geschikt vond voor de grote boodschap, eindelijk een gevonden, de wc ontsmetten, papieren wc bril er op, en dacht in al rusten te kunnen……. gaat de wc deur naast mij open, en ja die gaat gebruikt worden, er gaan een paar losse flodders en een berg gekreun door het kamertje naast mij, ik was klaar laat maar. Ik weet het “luxe ding” heeft ook een toilet….

Op naar Schönbrunn, het kasteel van Sisi, we gaan op de fiets ong 35 minuten fietsen, dat is te doen, alleen hier is het fietsen ook niet zo fijn, je rijdt soms op auto snelwegen, onverantwoord woordelijk en alleen Gerard draagt een helm, die van zus is overleden, van Ben nog nooit gebruikt. Schönbrunn is een prachtig kasteel en we zijn niet de enige. In het kasteel zelf mag je niet fotograferen, tassen worden streng gecontroleerd. Er is ook één loop richting, logisch maar je kan niet even lekker dwalen of tegen de richting inlopen. We besluiten om de achterkant en de kasteeltuinen te bezoeken, de achterzijde van het kasteel is ook mooi en als je daar op het bordes staat heb je een schitterend uitzicht over de fraai aan gelegde tuin. Als je dan terug gaat in de tijd z’n beetje rond 1850 dan hebben ze best ruim geleefd, en dan zie ik Sisi wel verstoppertje spelen, net zoals in de film.

De tuinen zijn mooi aangelegd en worden goed onderhouden, de Neptunus fontein is schitterend, de orangerie is een plaatje om te zien. Je kan hier heerlijk dwalen en je gedachten terug naar de 1850 brengen.

We verlaten Schönbrunn en gaan richting het centrum, Team G heeft een vriendin en die spaart Starbucks bekers of ze die mee wilde nemen, ze heeft een heel lijstje door gegeven, ik vind het onzin maar goed fiets even zo goed mee. Het team G is het niet altijd met elkaar eens als ze aan kop rijden, stoppen nee we moeten zo, zegt de ander nee ,die kant uit, team B wacht rustig af. Als nu een de weg wijst, dan is die aan kop en de rest volgt lijdzaam en je zit je fout ligt het nooit aan jouw maar aan Google.

We crossen door Wenen heen opzoek naar de Starbucks, aangezien ik de ene laatste van de ploeg ben, geniet ik en kijk om mij heen, naar de schitterende gebouwen, gevels die er in Wenen staan. We rijden door een straat met allemaal winkels, volgens mij is die straat wel 10 km, hier gebeurd het in Wenen, voor elke portemonnee is er winkel, en wat mensen krioelen  er door elkaar heen, lopend,fietsend,met van die stoepjes, skateboard af en toe steekt er een auto over er is zelfs een speciale busbaan, we vinden de Starbucks, beker in de pocket, en we gaan wat eten en daar na door naar de Kapuzinergruft, hier ligt Sisi  begraven, wat een mooi graftombes staan hier, hier liggen alle Oostenrijkse Habsburgers sinds 1633, van heel jong tot oud.

we rijden naar het hart van de oude stad, op dit plein is het vreselijk druk, we gaan de St.Stephansdom, is gebouwd in gotische stijl, alleen de torens in romaanse stijl, vraag niet waarom, kan ik geen antwoord opgeven. Het is een schitterende kerk, maar ook hier willen ze aan alles verdienen. Pakken ook nog ff de St Petruskerk mee, deze heeft schitterende fresco’s in de koepel en dan zijn we wel weer klaar met Wenen het loopt tegen 5 uur, we gaan opzoek naar de Campers. Team G kreeg onderweg wat mot met elkaar en de rij routes, dus team B nam het over, nu mocht ik aan kop, dat vind ik nooit leuk, maar we kwamen gelukkig veilig op de camping aan. De campers staan start klaar om morgen naar ons keer punt te gaan dan zit voor ons de helft er op en gaan we langzaam weer terug naar de Poelluk.

1. Han&Hen:
    12 september 2022
    Ik ben jaroen geleden met Kerstmis in Schönbrun geweest en moest naar de wc. Mocht toen door zo'n geheim deurtje naar de wc.. 😝
  2. Karin:
    13 september 2022
    Schönbrunn is nu een geld business, alles moet je betalen. SiSi word helemaal uit gemolken