17 september 2023. Columbia Icefield

18 september 2023 - Jasper Nationaal Park, Canada

Zo als gewoonlijk, als wij on the road zijn, we waren er weer optijd uit, onze dagen beginnen altijd met het krieken van de dag, zullen we maar zeggen, stak mijn grote teen onder het dekbed uit, die veerde gelijk weer terug, koud. Ben vroeg of hij de kachel aan aan moest doen, nee natuurlijk niet. Met een koude natte waslap alles aangeraakt zo we zijn weer klaar, schoon volk die camperders. De elektrische tandenborstel was leeg, maar ik had nog een handtandenborstel bij me, zoals jullie kunnen lezen, neem ik altijd reserver mee, ga ik 10 dagen weg, 15 onderbroeken bv, eg aaltijd maar zo “er is geen betere raad dan voorraad” , Ben vind dat onzin dus die poets zijn tanden met lege elektrische tandenborstel. Voordat we op de rit gaan, het grijze water lossen en het schone water bijvullen, en ik loop naar het hokje om te vragen of vanavond ergens kunnen staan met elektra, en dat kan, dit is zelfs nog goedkoper dan waar we eerst stonden. Daar hadden we een FinePix, maar helaas die hebben e nog geen 1x gebruikt, de rook slaat op mijn longen en ik ga hoesten, niet normaal, als hun fikkie gaan stoken, ga ik naar binnen.Toch nog maar ff naar Jasper om een handtandenborstel te halen. De teamtaken waren klaar en wij op de rit, eerst naar Jasper, dat is echt z’n kerstfilmen dorpje, straks kan  je op Netflix weer al die filmen zien.

Op naar de Columbia Icefield, dat is een uurtje terug sturen op de Icefield Parkway, maar dat is keer geen straf, telkens krijg je weer een ander vergezicht te zien, dit verveeld denk nooit, om half 12 gaan we met z’n snow coach de gletsjer op, helaas komen we te laat aan en moeten een nieuwe afspraak maken, pas om 02h45, dat is baale maar goed het zij zo, we kunnen ons ook melden bij een collega en die houdt in de gaten of er plekjes over zijn in de bus en ja hoor we hebben geluk, we kunnen met de rit 12h15 mee, eerst in een normale bus maar dan in zo gevaarte, 20 ton zwaar voertuig met kolossale banden ook op ijs hellingen tot 32 graden kan overwinnen, maar goed dan lopen we toch op de gletsjer, verblindend witte gebarsten sneeuwvlakte met blauw glanzende spleten en met bruisend smelt water, wat je kan drinken. De Mount Columbia is de een na hoogste berg van de Canadese Rockies liefst 3747 mtr hoog. Het is er op het ogenblik 5 graden als wij daar zijn. Hierna gaan we door naar de Glacier Skywalk, dit is een glazen platformvloer op een hoogte van 280 mtr boven de Sunwapta Valley, hier kijk echt naar uit, dus niet, ik heb hem gelopen maar te angst en beven, hield mij stevig vast aan de railing, mensen gingen voor mij op zij, eens maar denk nooit meer. Is niet mij ding zal het ook nooit worden maar heb toch weer gedaan.

Door de souvenirs winkel terug naar de camper, maar eerst nog even een plasstop, krijg ik het deurtje van de WC niet meer open, wat nu, ruimte onder ruimte boven het deurtje, in de film klimmen ze er overheen, ik kijk, en kijk nog keer, en kruip dan onder het deurtje door als een soort tijger, er staat een Japanse heel vreemd te kijken, en ik zeg dan ook in duidelijk Holland, kut,kutzooi en zij knikt, Ben vroeg zich af wat ik op de toilet aan het doen was. Ja hoor Ben gezellig aan het praten.

Nadat allemaal weer te hebben meegemaakt, pakken we de camper en rijden terug naar onze campground, waar we gaan douche,eten,koffie drinken en nu  gaan we slapen want morgen loopt het wekkertje om 05h00 af, we hebben morgen een stevige rit op het program

Naar de gletsjerBandenspoorIjswaterSmeltwater proevenGenieten van het uitzicht

1. Henk:
    Onverstoorbaar verder😂
  2. Ben Van elswijk:
    18 september 2023
    Leuk verhaal, dat van dat toillet zie ik zover voor me en dan de vraag wat ben je aan het doen.super.
  3. Ilse:
    18 september 2023
    Kanjer dat je over die skywalk platform bent gelopen weet niet of ik daar de lef voor heb.
  4. Frieda:
    19 september 2023
    Wat een mooie waterval !!