18 september op naar Metz

18 september 2022 - Metz, Frankrijk

Vandaag 18 september, en ik mocht een heleboel kaarsjes vandaag uitblazen, alvast iedereen bedankt met alle lieve felicitaties.😘

Vandaag vertrokken we naar Metz, dat was maar ong 2 uur rijden, maar goed wij komen altijd later aan dan, dan dat de TomTom  de eerste x aangeeft, we namen nl 2x de zelfde tolweg, eerst heen, en toen moesten van de TomTom weer terug, tenminste van de Google TomTom, die ingebouwde in ons “ luxe ding “ gaf een hele andere weg aan, die kon deze weg niet ineens, maar voordat we op pad gingen had eerst Team G gebeld na de camping, of er nog plek was, ja dat was er wel maar we moesten optijd komen want de camping loopt in de middag vol( dit klopte ook wel). Onderweg maar weer getankt hup 100 euro in die tank, ik vertel je dat “ luxe ding” kost meer dan ik in een heel jaar. Ben zat onderweg al te zwammen over de volgende vakantie, Spanje had hij ingedachten, nu ik weet het nog niet, we zijn nu al 3 jaar achter elkaar met een camper op stap, het is leuk maar het is niet goedkoop, het voordeel is je bent zo vrij als een vogeltje, is rot weer dan ga je de zon opzoeken, maar dan moet je niet aan je 3 weken gebonden zijn, vind het ook wel weer een x luxe als ik ga zitten en overal naar toe word gereden, word nu natuurlijk ook maar heb allerlei teamtaken. Ik zeg we zien wel, ben natuurlijk ook wel een beetje een luxe paard, klaag met een gouden lepel in mijn bek.  Maar de prijzen zijn op het moment niet normaal en daar maak ik mij dan wel een beetje zorgen over, moet nl nog sparen voor mijn oude dag, volgens Ben.

De temperatuur stijgt een beetje het is rond de 15 graden en we rijden op een tol weg door naar Metz, de omgeving is prachtig, hier en daar een dorpje, de Fransen doen ook wel een beetje aan de stikstof, hier en daar een eiland met koeien, van die zacht gekleurde, echte Franse koeien dus.

Er staat een stevig briesje, de kleine roofvogels hangen ook tegen wind in de lucht, met hun ogen gericht op de grond om een lekker hapje te vinden, denk ik.
Team B komt als eerste op de camping aan terwijl de ploegleider  team G al die tijd voor lag, maar de een extra rondje deed door Metz, de diesel is wat goedkoper in Frankrijk, dus dan kan het best.

Team G staat in het Hollandse kamp en wij staan in het Franse gedeelte, tenminste dat maak ik er van, er staan hier heel veel Nederlanders, volgens Ben komt dat om dat dit een mooie stop is als je uit zuid Frankrijk komt zeilen, zal best denk ik, de toilet gebeuren krijgt van mijn een mager 5 je en dit is best mager, geen gordijntjes, maar van schoon maken hebben ze ook nog nooit gehoord.

Team G komt ff een tosti eten bij Team B, en we besluiten om Metz te gaan verkennen en ergens in de avond neer te vallen voor het avondeten. Metz ligt aan de Moezel en ziet er leuk uit, de huizen  bestaan uit diverse bouwstijlen zowel historisch als modern, de Kathedraal saint Etienne schijnt een van de mooiste te zijn van Frankrijk, die gaan we morgen dan maar eens beter bekijken, hij staat wel in de steigers, maar dat zijn we ondertussen wel gewend, overal waar we komen staan gebouwen in de steigers, 2022 is geloof ik een verbouw jaar, denk dat ik ook aan de beurt ben. In Metz hebben ze ook zo van die heerlijk dril keien, zo goed voor je banden, en van je achterwerk. We nemen alvast 2 kerken mee, 1 word alleen nog gebruikt voor expositie en de ander word nog wel voor de preek gebruikt. De expositie kerk, word echt slecht onderhouden dat is jammer, staat een mooi orgel I maar die heeft denk in geen jaren geluid gemaakt, zelfs als je beneden staat kan je het stof zien liggen. Er komt een dame van achter een soort altaar vandaan, het hekje is open dus je weet ik…….werd weer eens terug gefloten, mag niet is alleen voor personeel eerst in het Frans, maar dacht doet net of ik je niet snapt maar helaas toen werd het ook in het Engels gezegd en Gerard vroeg wat ik wilde, ach ik heb ook altijd pech, wilde ook nog een happy stone achterlaten bij de expositie maar ze hielde mij in de gaten, dus dan maar niet.

We gaan Metz verder in en hebben trek in een bakkie die gaan ff lekker nemen,  valt niet mee, er is hier veel dicht, of het komt dat het zondag is of er is hier ook geen personeel meer of de elektra is hier ook te duur, we weten het niet. Je kon er ook eten maar dat vonden we hier niet alles, we zijn opzoek gegaan naar een andere Restaurant, Ben wilde graag het streekproduct eten zuurkool met worst,spek,en aardappelen, en dat is hem gelukt over heerlijk vond hij het, het toetje er na kreeg hij(en ik) niet op zo groot. Het meisje wat ons hielp, liep er rot, het was daar echt heel druk, mensen werden gewoon weg gestuurd, maar dat is alleen maar in de weekenden door de weeks valt het wel.

En zo zie je maar zo is 18-9 zomaar zowat voorbij, ben ik weer een jaartje ouder geworden maar wijzer ik weet het niet…………..

1. Magda:
    19 september 2022
    Haha ze zeggen niet voor niets het is met Franse slag schoongemaakt.