30 juni Krakau

30 juni 2021 - Krakau, Polen

Vannacht was de ziekenboeg in de cockpit wederom bezet, dit maal door Ben, hij had last van zijn maag. Ook hebben we regen donder en bliksem gehad in de nacht, dus wij dachten het het zal wel afgekoeld zijn maar het werd toch weer heel warm vandaag.

De dag begon, zoals altijd het zelfde, ik ging in de invalide douche douche daar had je tenminste een zitje, ik zal jullie de geheimen van het toilet gebeuren op een camping beschrijven.

Het zijn een soort barakken, sommige open, sommige dicht, mensen maken allemaal geluiden daar, sommige heel zachtjes pffft maar andere gaan keihard te keer. Sommige mensen staan ook te kreunen als ze aan het douche zijn, van ook heel zachtjes tot aan dat je denkt zijn ze met meerdere in dat hokje. De eerste dag dat dat ik weer in z’n loop stal ging douche, stond er ergens een vrouw die was constant aan het kreunen terwijl ze ik denk onder de douche stond, dus het was kreun, stil, kreun,stil, dus als zij stil was deed ik kreun. Dus zo gaat het toilet gebeuren op de camping.

Vandaag stond Krakau op het program, maar eerst wilde zus nog een magneet van Auschwitz-Birkenau, dus even terug en ik wilde nog graag naar het treinstel waar de joden met duizenden zijn aangekomen.

Maar bij ons loopt het nooit echt soepel, die magneet winkel was nog niet open dus even wachten, wij hadden ook nog geen Poolse valuta, dus het omrekenen proces was ook nog een dingetje. Toch maar ff pinnen, dit ging niet zo makkelijk Ben zijn creditcards werden niet geaccepteerd en wat er nooit gebeurd ik had dit maal wel mijn pas bij me, dus ik kon wel pinnen, gelukkig.

Op naar het treinstel, wonder boven wonder vonden we dit snel terug, hier kwamen de joden massaal aan en werden gescheiden van hun familieleden, ook hier staan barakken, maar die zijn helemaal vervallen. Nu groeit hier het onkruid en word het bewoont door vlinders, vogels en ander ongedierte, waar ooit zo veel tranen zijn gevloeid.

Ook het spoorlijn met zijn wagons geeft een beeld wat je zo vaak op televisie ziet, mensen leggen hier keitjes neer met een spreuk of een woord. Een spoorlijn word bij gehouden de andere moet je zoeken, ook daar  groeit en bloeit van alles op. Na een moment van berusting rijden wij verder en gaan op naar Krakau, op de camping aangekomen drinken we wat pakken de fietsen en gaan naar het oude centrum van deze mooie stad.

Krakau, de huizen zijn hier prachtig versierd, het grote plein “Rynek Glowny” dateert van de 13e eeuw, het in omgeven door paleizen, kerken en historische gebouwen. Op het midden van het plein staat de lakenhal de Sukiennice, die splits het plein, er staat een 111e-eeuwse kerkje op St.Wojciechkerkje, ben wel naar binnen gegaan maar durfde er geen foto te nemen, er waren volop mensen aan het bidden. Je kan met een koetsje rond het plein rijden, de paarden zijn mooi versierd. Wij zijn de gotische kerk van de Hemelvaart van de Heilige Maag Maria binnen gegaan. Deze kerk  is rijkelijk versierd, het is overweldigend, je komt ogen te kort, zo mooi is deze kerk van binnen, het hoog altaar is door Veit Stoss ontworpen, deze man heeft ook de graftombe van de Poolse koning Casimir IV van Polen gemaakt. Zegt ons niets maar is echt de moeite waard. De grote markt staat sinds 1978 op de lijst van Werelderfgoed. De kerk mag zich tegenwoordig basiliek noemen en om het uur staat er een brandweerman op circa 54 mrt hoogte een korte melodie te blazen “ de Hejnat”. Er zit een heel verhaal vast aan deze kerk maar Google maar even als je het wil weten. Door naar het volgende, want ook hier geld weer, we komen tijd te kort dus keuzes maken, en we gaan naar de “Wavelkathedraal” en de Koninklijke kasteel, helaas zijn die op gesloten we zijn net te laat. Het schijnt dat hier ooit een draak had gewoont de Draak van Wavel.

De kathedraal is de meest heilige plek in Polen, de buitenkant ziet er al schitterend uit met zijn gouden koepel, de binnenkant zal voor ons nog altijd een geheim blijven, misschien komen we ooit nog eens terug.

We zijn het zat, we zijn moe en hebben het warm, we fietsen op ons gemakje naar de camping om daar lekker onderuit te zitten met een drankje.

morgen staan de zoutmijnen op het programma en gaan dan daarna naar Peter en Justyna en haar ouders.

1. Diane:
    30 juni 2021
    Heel veel plezier in Polen! Zo grappig jullie bezoeken allerlei dingen die Mark en ik in 2010 ook hebben bezocht. Ook de Zoutmijnen, ja dat gaan jullie vast ook wel leuk vinden. Alleen die verhalen over in de douche en wc gebouwen, jakkes, dat heb ik gelukkig nooit zo ervaren.
    Groetjes Diane 🌸
  2. Ben en Karin:
    2 juli 2021
    Zo jammerde zoutmijn waren voor ons gesloten, hadden toch thuis tickets moeten boeken, helaas.
  3. Wim Lagerweij:
    30 juni 2021
    Geweldig leuk die verhalen Karin, ik lees ze graag en Wim ook!
  4. Ben en Karin:
    Dankjewel Wel, Nel
  5. Rick:
    1 juli 2021
    Ik heb het idee, dat we door al die verhalen van jullie, gewoon met jullie meereizen zeg!
    Hoe al die kerken en historische gebouwen allemaal beschreven worden; ja, dat heb je toch wel even allemaal moeten onthouden zeg. En ja, die verhalen van doe douches e.d. hoeven niet van mij hoor! Maar zolang er geen foto's, films en geluid bij zit, heb ik er geen slapeloze nachten van hoor! M.a.w. ga gezellig door met jullie verhaal, wat we smullen gewoon lekker met jullie mee! Geniet er van en tot de volgende keer!
  6. Patrick Ariës:
    2 juli 2021
    mooie maar aparte ervaring!