4 juli de tweede dag, huwelijksfeest

4 juli 2021 - Lancut, Polen

Vandaag de 2 de dag, was alweer vroeg uit de veren, en ben ff aangewipt bij de meiden, want die vertrokken vandaag weer optijd naar Nederland. Heb voor eerst mijn Reislog na gelezen, zag dat ik toch wel heel veel vergeten was te vertellen. Maar als eerste Justyna zag er uit als een plaatje ze was een echte prinses in haar trouwjurk, en ze bleef ook alles in de gaten houden, ze is een echte regel neef. Maar een ding snapte wij niet laat op de avond zagen we allemaal andere jurken binnen komen, na goed kijken zagen er wel de zelfde kopjes op, de dames gingen zich allemaal omkleden van lang naar kort, of van kort naar lang. Peter en Justyna + haar ouders en 2 broers zijn pas om half 6 naar huis gegaan, toen lagen wij allang in dromen land.

Gaan verder met dag 2, terug gekomen ben ik gaan douche daarna Ben uit zijn bed getrokken, we zouden ff een frisse neus gaan halen, wandeling in het park en ff kijken of we ergens een broodje konden scoren. Collega+ vrouw en werkgever +vrouw liepen mee, Ilse en Gerard niet, Ilse had last van haar enkel. Wij naar het park  van het kasteel, het trouwens mooi weer, het kasteel konden we niet, de helft had geen mondkapjes mee genomen, wij hadden de verkeerde tickets gekocht, dus op naar een terras. Rond 15:00 werden we opgehaald voor het tweede gedeelte, we werden ontvangen met eten en wodka, hoe kan het ook anders. Peter en Justyna zagen er weer mooi uit, maar waren beide verrot, want die hadden terwijl wij heerlijk in ons mandje lagen, toch nog wat shotjes genomen en die waren niet helemaal goed bevallen.  Moet zeggen Ben was er weer best aan toe. De vader en moeder hadden zowat helemaal niet geslapen, die moesten het volgende zaaltje weer in order maken voor de voortzetting van het feest.

Vandaag hebben heerlijk kunnen praten over het feest onder het genot van heel veel eten en drinken, denk voor sommige iets te veel wodka. We hebben ook een Pools traditioneel gerecht gegeten dat  heet  Bigos

Bigos is een traditioneel Pools en Litouws gerecht. Het is een jachtschotel (stoofpot) van wittekool, zuurkool, wortels, ui, (gedroogde pruim) en verschillende soorten vlees, zoals Poolse worst, rundvlees, varkensvlees, spek, lamsvlees en/of wild. Bij voorkeur een mix van verschillende vleessoorten, dus varkensvkees én rundvlees én lam). De bigos van de szlachta (Poolse landadel) bevatte natuurlijk altijd wild. Het geheel wordt gekookt met kruiden, zoals zout, zwarte peper, echte marjolein, laurier. Het wordt geserveerd met gekookte aardappelen, aardappelpuree of (Pools) brood.

Dit was zeker goed te doen, na al dit lekkers zijn we weer met 2 auto’s naar het hotel gebracht, het was de tijd de hoogste tijd, Ben is echt ff de weg kwijt, hij weet niet hoe het kon maar ik denk 2 dagen wodka dat is niet goed voor je lijf. Terwijl hij heerlijk lig te slapen ruim ik de kamer op en pak alvast alles in morgen vroeg gaat de wekker. Ik ga nu ook proberen te slapen vanmiddag kwam die Corona moeheid weer ineens opzetten, huilbui enz maar er is beneden een Poolse bruiloft aan de gang dus ben bang dat het niet helemaal gaat lukken.

1. Ben van elswijk:
    5 juli 2021
    Weer mooi gedaan
  2. Wim Lagerweij:
    5 juli 2021
    Geweldig verhaal weer Karin. Je kan zo'n groots feest ook niet een paar zinnetjes aan anderen uitleggen. De strekking van alles is duidelijk over gekomen. Jullie hebben genoten van de bruid en bruidegom' s feest met rijkelijk Vodka en wijn denk ik.Nu weer even bijkomen en dan rustig richting huis denk ik.. Nog een goede return gewenst en leuk dat je dit met ons deelt.
    Top.