The Weddingday. 3 juli

4 juli 2021 - Lancut, Polen

Gisterochtend half zeven wakker, het regent, zeg maar het giet, al die dagen mooi, maar Justyna had dit al voorspeld. Ben maar begonnen met de blouse enzo te strijken, was dat alvast maar gedaan. Rond half 9 ontbijt met zijn allen, Peet stik zenuwachtig, iedereen zei is niet nodig Peet maar goed wie zijn wij. Na het ontbijt ging iedereen zich om kleden of nog ff het dorpje in. Ik ging om 11:00 naar Peter  om de fotograaf/cameraman op te wachten. Eerst zelf nog een paar foto,s gemaakt en toen kwamen zijn zussen langs daar nog een paar gekke foto’s mee gemaakt, en toen ging de voorstelling beginnen. Corsage,boeket Peet in zijn trouw auto, wij in de bus er achter aan. Aangekomen bij Justyna’s huis was Peet en Justyna al onthaald door de Poolse gemeendschap.

Peter en Justyna zien er schitterend uit.

Hier en daar werden er nog wat foto’s gemaakt, en toen moesten wij( Peet, Justyna,ouders en wij ) naar binnen in een kamer, waar een afbeelding hangt van hun Heilige Maria daar moesten wij onderstaan en Peet en Justyna vroegen aan ons  de zegeningen, dus met een speciaal kruis en 3 zoenen gaven wij hun de zegening, en ik fluisterende nog snel wat bij Peet en Justyna in de oor.
Na dit alles gingen we naar de kerk, onderweg stond in de stromende regen nog een muziekkorps en vrouwen in klederdracht te zingen. Helaas kon ik geen foto’s maken, maar het is een schitterend kerkje. Justyna werd door haar vader weggeven en dienst begon in het Pools, Prisca za5 met he5 zelfde boeket als Justyna achter haar en Justyna’s broer zat achter Peter. Was een paar x staan en knielen, wat voor Prisca erg vreemd was, wij zijn nl niet gelovig opgevoed. Dus wij stonden wel maar knielde niet, bepaalde stukken kreeg wel een beetje door als de Priester weer wat ging doen. Had ook wel een beetje schik in een misdienaartje( blond koppie) die vond het allemaal wel best zat heerlijk om zich heen te kijken, in zijn neus  te peuteren,de andere was echt serieus deed goed mee met de dienst, als hij moest wauwelen, wauwel die mee. Ook Ben ging ineens naast mij heumen, die snapte het ook ineens. De trouw belofte werd in het Nederlands gedaan, denk voor de uitspraak van Peet( zijn Pools is nog steeds niet geweldig). Na dit ging de dienst nog even door en Peet en Justyna liepen ook nog naar de originele afbeelding van de Heilige Maria, daar doneerde Justyna haar trouwboeket en Pris gaf haar het nieuwe boeket. De kerk stond vol met orchideeën van die “ Levoplant” gedoneerd. Een overzicht foto is er niet gemaakt omdat het goot, dus hup die bus weer in en naar de feestzaal. Daar aangekomen liep iedereen door elkaar heen met tasjes waar schoolspullen in zaten voor het goede doel van Peter en Justyna. Peter en Justyna zitten als een soort koningspaar apart en wij als onderdanen zitten aan langen tafels met tafel indeling, wij zaten aan de Hollands sprekende tafel, maar later op de avond na veel vodka genuttigd konden bepaalde personen vloeiend Pools. En toen kwam het eten, dit staat centraal de hele avond, eten en drinken en drinken en eten. Justyna en Peet doen de openingsdans en wij klappen en lopen daarom heen, die Polen gaan helemaal los en die kunnen dansen, weet niet wat voor dans ze doen maar ze staan de hele avond op de dans vloer een soort stijldansen maar geen foxtrot. Een paar x word er muziek gespeeld  van onze playlist, en ja hoor Tina Turner met Rolling of te river, wij op de grond en Peet voorop, dit hadden de Poolse mensen nog nooit gezien, die vonden ons uniek. Ook de ouders van Justyna en wij moesten een paar x naar het midden en werd  er voor ons geklapt en gezongen en moesten we dansen, we deden trouw mee. Ook werden door Peet en Justyna bedankt voor de goede zorgen.

De meiden( Prisca,Katja Frieda en zelfs Ilse, Annette en. ik) werden een paar x door de poolse mannen te dans gevraagd, NEE was geen optie dus werden heen en weer geslingerd. Vooral onze loopse teef( Katja, zo noemd Frieda haar) werd regelmatig gevraagd.

De Poolse band had een verassing voor Peet, die hadden het liedje van LEEF, geleerd in het Nederlands en dat is best knap want onze taal is niet zo makkelijk voor een buitenlander. Maar ze deden het uitstekend en wij brulde allemaal uit volle borst mee.

De meiden ging rond 24:00 naar het hotel die moest weer optijd op het vliegveld zijn. Aangezien we nog geen eten hadden gehad kwam er rond een uur of 1 weer broodjes met bietensoep binnen. En de vodka bleef maar vloeiend, de hele avond hebben of de vader of haar broers met manden vol met vodka flessen gelopen. De man waar ik het bed meedeelt ( bed is nu gelukkig breed) heeft nog 2 flessen vodka naar binnen gewerkt, hij wel 10 x verteld dat hij de Poolse mensen goed begrijpt en dat hij ze nu goed begrijpt enz enz. Het verhaal werd telkens wat anders verteld maar kwam op het zelfde neer. De ouders van Justyna, Justyna en Peter en zelfs de broers maakte zorgen om hem, dat Ben maar shotjes naar binnen bleef gooien, en vroegen aan mij gaat het denk wel goed, ja dat weet Ben het beste. Rond half 3 stapte wij in de taxi weet niet hoe laat Peet en Justyna naar bed zijn gegaan want die moesten tot dat de laatste Pool naar huis gaat blijven.

Justyna vond dit haar mooiste dag van haar leven en Peet knikte ook van ja. Nu gaan we Zondag weer verder eten en drinken vanaf 15:00 en daarna eten wij niet meer.

O,ja als de natuur het goed vind zullen we binnen nu en zoveel maanden waarschijnlijk weer Opa en Oma worden, want er is hier zo vaak op gedronken op de vruchtbaarheid met vodka…………

Het was een bijzondere ervaring om dit mee te mogen maken, een Poolse bruiloft vol met traditie, die we in Nederland hebben afgeschaft.

Peter en Justyna we hebben genoten. -xxxx-jes

1. Nel Ebeling:
    4 juli 2021
    Nog gefeliciteerd hebben genoten van het lezen
  2. Han&Hen:
    4 juli 2021
    Prachtig! ! Gefeliciteerd met het huwelijk van Peet en Justyna!!
  3. Cisca:
    Gefeliciteerd
  4. Aad en Anke:
    4 juli 2021
    Wat een bijzondere dag zal het geweest zijn.
  5. Patricia Van Ooyen:
    4 juli 2021
    Gefeliciteerd heb weer genoten.
  6. Bertie Van den Eijnden:
    4 juli 2021
    Gefeliciteerd met peet en justyna. Het was weer een prachtverhaal. Dit is een zeer gedenkwaardige bruiloft
  7. Wim Lagerweij:
    4 juli 2021
    Geweldig om te lezen.!! wat een feest is dat geweest.
    En ja je zal er hier en daar wel een vierkante en pijnlijke kop van over houden maar je hebt genoten en meegemaakt. Geweldig toch. Voor straks een hele gezellige dag nog en een inspirerende nacht gewenst.
    Mede namens Nel met gr Wim
  8. Magda:
    4 juli 2021
    Gaaf Karin, heel bijzonder, toch fijn dat je hele gezin erbij kon zijn. Leuke foto,s en een mooi verhaal, hier kan je als je weer nuchter bent met een glimlach naar terug kijken.
  9. Ben en Karin:
    4 juli 2021
    Was een hele bijzondere dag, en ik kan sowieso nuchter terug kijken met een glimlach, zal voor Ben niet helemaal mee vallen, ben ik bang
  10. Mat en Tineke:
    4 juli 2021
    Gefeliciteerd, jullie maken heel wat mee,
    Schitterend 👍
  11. Wilma:
    4 juli 2021
    Wat een top verhaal en mooie foto's.
    Gefeliciteerd met het Huwelijk van jullie zoon en schoondochter.
    Veel plezier xxxxx
  12. Mike en Tamara:
    5 juli 2021
    Gefeliciteerd met jullie zoon en schoondochter! Geniet ervan