5 september Radebeul,, Moritzburg,Coswig,Winbohla,Radebeul

5 september 2022 - Radebeul, Duitsland

Na onze teamtaken te hebben gedaan, en na overleg, fietsen we richting Moritzburg, dit is een plaats in de deelstaat Saksen-Anhalt om het Slot Moritzburg te bezoeken/bezichtigen, het slot is eenDuits Barokkasteel, en werd gebouwd tussen 1542/1546 voor de hertog Maurits van Saksen. Maar ook Augustus III de sterke, keurvorst van Saksen en koning van Polen heeft het gebruik als buitenverblijf.

Maar eerst stappen we op de fiets en rijden door het voormalige DDR, met zijn dromerige dorpjes waar allerlei gekleurde huizen staan, zacht roze, geel gebroken wit, met mooie verzorgde tuintjes, rare gordijntjes voor de ramen, die je bij ons niet meer ziet, en de bekende Duitse rolluiken. De draden voor de elektrische tijd gaan van huis naar huis, ja hier mag je niet met grote vrachtwagens rijden, want dan blijven je achter de draden hangen. Ook hier rijden we weer over de kazeijen, maar ook zandpaden en we gaan natuurlijk weer met een gangetje van 40 km per uur naar beneden, iedereen hier rijdt ook met helm op, wij niet, we hebben ze wel gekocht maar blijven lekker nieuw in de camper liggen, anders komen er krassen op.

We rijden langs boerderijen, veel landbouw en paarden, in het dorp is ook een paardenstoeterij wat bij het slot hoort. De paarden zijn allemaal aangekleed met een soort oorwarmers en een vliegennet voor hun ogen, het strooi hangt in balen boven de grond, we rijden door naar het slot, dan weer op de weg dan weer op een soort fiets/voetgangers pad en zo komen we bij het slot aan.

Het ligt er prachtig en rondom is er water, met echt z’n mooie lange oprit, om in vroegere tijden met de koetsen over heen te galopperen, wij besluiten om het slot niet van binnen te bezoeken het is 25tig graden, laten we nog maar even genieten van het mooie weer, we lopen om het slot heen, daar achter ligt nog een tuin, maar die is een beetje verwaarloosd, jammer.

We besluiten om een bakkie te gaan in het dorp, we stoppen bij een bakkerij, de heerlijkste dingen liggen in de vitrine, alleen de dames zijn niet gastvrij, we worden op zijn Duits heerlijk afgesnauwd.

Na dit heerlijk stappen we weer op de fiets, opzoek naar een wijngaard en een bierbrouwerij en we fietsen weer door dorpjes, langs landerijen, door de bossen, onze leden maten worden heerlijk door elkaar geschud, alles ligt zo eten weer op zijn plek, ideaal z’n tocht. We klimmen en we dalen weer, Google weet af en toe de weg niet meer en ineens staan we op de autobaan, lijkt ons niet het goede pad, dus weer terug. We houden nog een stop om een broodje naar binnen te werken, en de leider van ons klassement word vervangen door zijn vrouw, wij het peloton volgt hun trouw en zo komen we aan bij een bierbrouwerij, die helaas dicht is, elke dag dag open vanaf 12:00 behalve vandaag, we besluiten om terug te fietsen naar de camper, zeer teleurgesteld. De heren hadden zich verheugd op een lekker biertje met curry worst, helaas een slokje water konden ze krijgen. We pakken de draad weer op en fietsen door velden met zonnebloemen, die ook hun kopje lieten hangen, fruitbomen, warenhuisjes  waar een westlander zich voor schaamt, maar ook industrie, bossen met allemaal vogelhuisjes aan de boom met nr erop, zodat het musje zijn eigen post kan ontvangen.

De batterij van de fiets gaat hard naar zijn eind punt en we moeten zo nog klimmen,het peloton maakt zich zorgen maar de kop ploeg rijdt gestaag door en dan in eens staan we weer op de camping, we hebben een soort rondje gereden van 50 km. We nemen een drankje maar het gaat grote druppels regen dus naar binnen, het is een buitje voor de stof en Ben gaat weer naar buiten en ik ga aan mijn teamtaak( belangrijke) beginnen, pak 2 kussen en ga heerlijk op bed liggen en neem nog even de dag door, hoort dat Ben nog de fietsen op het fietsenrek zet, wil nog vragen moet ik helpen maar dat lukt niet meer als het eten klaar is word ik door Ben van mij team taak verlost en kan ik aanschuiven.

1. Bertie Van den Eijnden:
    5 september 2022
    Karen, je schrijft met zoveel humor. Heerlijk. Mijn dag is weer goed
  2. Cisca:
    6 september 2022
    Heerlijk zo'n teamtaak goed verdeeld hoor ka
  3. Patricia Van Ooyen:
    6 september 2022
    Wat lekker om te lezen. Kijk uit naar morgen
  4. Rick:
    7 september 2022