7 september Praag

7 september 2022 - Praag, Tsjechië

Wat ik gisteren vergeten was( leeftijd), kregen wij ook een glas bier aangeboden van de mevr van de camping, speciaal bier volgens haar, ook ik moest een glaasje nemen, drink eigenlijk geen bier maar weigeren vond ik ook niet netjes was het niet om het bier dan wel om het glas, het glas was zeker koortslip gevoelig.

Vandaag, werd ik wakker met mijn hoofd naar het voeteneind en mijn voeten op het kussen, gelukkig niet overdwars. Na het douche( ook hier weer gordijnen, brr die komen zo op je af) moet zeggen het is wel schoon, eten en op naar Praag, zus en zwager gaan niet mee, Ilse is ziek, maar ze hebben een hele doos medicamenten bij zich, dus ze hoopt morgen nog een dag ziek te zijn en dan overmorgen weer aan de beterende de hand te zijn. Mijn medicatie bestaat uit een pakje paracetamol en wat pleisters( dit is meer voor Ben, die heeft een cursus in messen gebruiken gedaan en sinds die tijd gaat het wel eens fout). Wij op naar de binnenstad van Praag met openbaar vervoer, aan het einde van de weg stap je op de tram en voordat je het weet sta je in de oude binnenstad. We lopen door een winkelstraat die in Parijs niet misstaat, Louis Vuitton, Prada, Hermes, Rolex enz enz niet normaal, er hangen geen prijskaartjes in de etalage’s. We struinen verder, we besluiten om een tour door Praag te doen, langs alle high lights, wat dat zijn er veel, niet normaal, het is een tour van 2 uur met Nederlandse gids in de oren en als die niet praat krijgen we een muziek stuk van een bekende componist Bedrich Smetana, moet zeggen hij was denk zwaar van de hand, zwaarmoedig melodie.

Ik heb veel gehoord en wat geprobeerd te onthouden, zal jullie daar niet mee lastig vallen, wat mij wel bij gebleven is dat ze over een kerk 600 jaar hebben gedaan, 600 jaar dit is echt monniken werk. Maar wat is Praag mooi, ik zeg een ECHTE AANRADER als je er van houdt, die verschillende bouwstijlen, barokke,gotische,jugendstil en brutalist is he stijlen door elkaar heen, we zitten in een open bus en ik kijk alleen maar omhoog naar al die gevels,  versierd met goud, beelden, afbeeldingen,  vanavond lig ik natuurlijk met een stijve nek in bed.

rond 12:00 staan we bij de Praagse Burcht, voor de wisseling van de wacht, het uitgebreide ceremonie, eerst denk je dat de oorlog uit breekt, gaat een soort 1ste van de maand alarm af, en dan begint het poppenspel, waar iedereen foto’s en filmpjes van maakt, ik ook natuurlijk. Hierna gaan we weer verder met de tour. Na de rit, hebben we trek, en gaan heerlijk lunchen, na de lunch trekken we door naar de Karelsbrug, die is gebouwd in 1357 en op  9 juli om precies 5.31 werd de eerste steen gelegd door hoe kan het ook anders koning Karel IV, er staan 30 standbeelden op die brug, maar dit zijn niet meer de originele, dat snappen jullie ook wel.

Daarna wandelen we door naar mijn project, hier wilde ik naar toe, de Maria Victoriakerk, hier staat een beeld dat heet kindje Jezus van Praag, beeld is uit de 16e eeuw afkomstig uit Spanje, dit beeld schijnt wonderen te kunnen verrichten, dus dat wilde ik zien, heb het beeld bekeken zag niets vreemd,  maar heb toch ook maar een briefje geschreven, wat ik graag zou willen, niet geschoten is altijd mis,toch. Mooie kerk, was een dienst bezich, o ja dat is waar ook het beeld het 85 kledingstukken en verkleden van het beeld gebeurd achter gesloten deuren door nonnen, kijk en dat vind ik dan weer interessant, die kleding stukken komen overal van dan, van heel de wereld.

Toen wij naar buiten gingen liep er een man op krukken, maar helaas hij moest er mee blijven lopen, geen wonder voor hem.

We besluiten met het openbaar vervoer weer naar de camper te gaan, en toen ging het mis op de heen weg hadden we maar 7 haltes maar op terug weg werden het er steeds meer, we zaten al ruim een half uur in die tram en gingen steeds verder van de camper vandaan zei onze telefoon, dan maar uit stappen ipv tram A 17 hadden we wel 17 maar geen A, dus dat hele klote eind we weer terug met dat ding en warm en ons water was op. Ja weten wij veel in de Poelluk heb je alleen een bus verbinding en die zou ik ook niet weten te vinden.

Op de camping aan gekomen ff rusten en dan pakken we de fiets maar om een paar boodschapjes te doen 2 uur zijn we onderweg geweest, in Praag heb je geen fiets routes alleen maar auto, lopen enz. Dus waar je kan lopen mag je ook fietsen, nu dat hebben we geweten klimmen en nog eens klimmen, weer over de kasseien, maar goed we kwamen bij een supermarkt uit, ik had dit x wel mijn helm op, Ben niet, die brengt hem terug na de vakantie, denkt ie. Op de terug weg wist Google het niet meer, dus wij ook niet, dan maar vragen, rechts ,links, rechts als maar recht door en dan kom je er wel. Ben had eieren in zijn fietstas, ik dacht die zijn geklutst of kapot, zo werden we door elkaar geschud maar het viel gelukkig mee, morgenochtend eten we geklutst ei

1. Henk:
    7 september 2022
    👍Leuk
  2. Aad en Anke:
    8 september 2022
    Zo'n mooie stad. Was er in 2009. Vooral de Joodse wijk, met o.a. het Joodse kerkhof maakte op mij veel indruk.
  3. Ben en Karin:
    12 september 2022
    Zeker een mooie stad, 2 dagen is echt te weinig
  4. Frieda:
    8 september 2022
    Leuk om te lezen is dit het eerste verhaal ?
    Want die zie ik eigenlijk voor het eerst
    Veel plezier tot het volgende verhaal 👋🏻😘
  5. Cliënt 18:
    8 september 2022
    Grappig, ik geniet ervan. Ik reis met jullie mee. Kijk uit naar het volgende verhaal. 🤣🥳
  6. Rick:
    Tja ...
  7. Ria bakker:
    8 september 2022
    lekker rustig in Praag wij er waren kon je de gids niet volgen zo druk of hebben jullie iedereen weg gestuurd wij hadden maar de helft van de tour
    genieten nog maar