8 september. Praag

8 september 2022 - Praag, Tsjechië

Vandaag 8 september, Queen Elisabeth is overleden, na ruim 70 tig jaar op de troon van Engeland.

Het weer is niet zo best vandaag, een beetje grijs, een beetje regenachtig, nadat we onze teamtaken erop hebben zitten, besluiten wij nog een paar uur door Praag te wandelen, alleen het peloton, Ilse voelt zich nog steeds niet goed en Gerard blijft bij haar om haar te vertroetelen.

We pakken weer de metro maar nu met een overstap( spannend voor ons) we besluiten om naar Mala Strana( kleine stad) te gaan, werd gesticht in 1257. Het is een pittoreske wijk van Praag, met smalle Steenstraatjes die langzaam oplopend zijn, de kleine steentje worden spek glad als het regent, en er valt ook een dame met een fiets, gelukkig droog ze wel een helm, maar ze valt plat op haar gezicht, dus tand door haar lip, aan alle kanten komen gelukkig mensen aan lopen die haar in ambulance willen stoppen, maar ze wil niet mee.

In deze wijk  kan je wel een joint scoren,verschillende koffieshops hebben wij gesignaleerd, we gaan opzoek naar the John Lennon wall, deze muur is beschilderd in de jaren 80tig geïnspireerd op John Lennon en songteksten van the Beatles, de muur word regelmatig overgeschilderd en voorzien van protestuitingen tegen wereld probleem, of dit echt helpt vraag ik mij af, maar ik had gelezen dat je zelf ook wat op die muur zetten, en dat vond ik natuurlijk wel weer leuk om te doen.

Geen stift bij ons maar Gerard heeft echt alles bij zich dus ook een marker, ik blij en op naar de muur, het was er gelukkig nog niet druk, waren een paar fotografen bezig op steigers, nu ja wij lopen er ook gewoon tussen door, ff kijken, fotootje maken, ja gewoon mooie graffiti. Ben zegt wil je nu nog wat op die muur schrijven, hmm ja niemand doet het dus ja dan maar niet, hup zeg Ben doen, dus ja ik schrijf wat op die muur……… lekker simpel Ben Karin P’dijk. Ben maakt er een foto van en ineens, ja ineens komt er man op ons af, nu ja eigenlijk op mij, en begint in het Engels te lullen, snapte hem wel maar dacht als in mijn onnozele blik opzet gaat hij wel weg, maar hij vroeg of ik dat geschreven had en Ben zegt ja, nu dat mocht niet, de muur moest eerst in kaart worden gebracht en dan vanmiddag mocht je er op schrijven, dat had ik natuurlijk niet gelezen, dus mijn handtekening word of vereeuwigd of weg geshopt, voelde mij wel lullig, wij weg.

We gaan de burcht beklimmen via de 121traptrede’s, de trap dateert uit de 17de eeuw, dus daar zijn heel wat mensen overheen gewandeld, als je boven staat heb je een mooi uitzicht over Praag, helaas is het bewolkt, en spettert het af en toe een beetje. We lopen langs mooie gebouwen, we komen weer uit bij het wisselen van de wacht, maar dat hadden we al gezien, we dalen ook de trap weer af( niet goed voor mijn knie deze trap) en besluiten om wat te eten, maar eerst lopen we nog een kerk binnen, ook hier zijn de kerken( net als in Polen) met veel pracht en praal behangen, veel goud en schilderijen, soort Fresco’s in de toren, sommige kerken zijn klein, de biechtstoel staat aan, heb niets om op te biechten, alleen mijn artistieke kunst bij Lennon. Ben gaat meer weer rustig zitten en laat mij even door die kerk lopen, er staat een deur op, zal ik, ja kom ik doet het en loop door een smalle donkere gang, aan het eind staat weer een deur open, ik ziet een dame en vraag of ik mag kijken, volgens mij zegt ze ja, zag nl allemaal priester gewaden hangen, en in de hoek was een priester zich aan het omkleden, o sorry, sorry misschien zei ze wel nee, ik weet het niet, ik terug naar Ben, wij de kerk uit.

Mijn knie doet zeer en besluiten om langzaam naar de camper te gaan maar eerst nog een lekkernij we nemen allebei een Trdelnik, dit is gebak met suiker en dat kan je laten vullen met bv chocolade,karamel, ijs, slagroom, vruchten, dus ja dit moeten we proeven, overheerlijk en je zit de hele dag vol, en je kan het niet eten zonder te knoeien of vieze, kleverig  handen te krijgen.

We lopen langzaam naar de tram, nog niet de helft van Praag gezien, de andere helft doen we nog wel x, rond een uur of 3 komen we bij de camper aan, ik ga mijn knie koelen, en Ben, ja die heeft zijn teamtaken, camper vullen met water, fietsen achterop zetten, mijn teamtaak raden jullie al, ik moet al het moois van Praag verwerken en dat kan maar op 1 manier, met de ogen dicht.

1. Henk:
    8 september 2022
    Hoe kan Gerard je een pen geven als die Ilse aan het vertroetelen is op de camper🕵🏻
  2. Ben:
    9 september 2022
    Henk die hebben wij al mee gekregen toen wij weg gingen, ze was al van plan om er op te schrijven voordat wij weg gingen van de camping
  3. Ed:
    9 september 2022
    Hoi wereldreizigers, gaat weer goed bij jullie lees ik steeds 😂 , als je terug bent kun je de verhalen wel bundelen en een boek 📖 uitgeven, 🤪 wordt een bestseller. Hoe langer de verhalen hoe meer we genieten. Hoop dat jullie nog veel ( leuke) dingen blijven beleven.